Everything is on the roll! - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van Elise Oskam - WaarBenJij.nu Everything is on the roll! - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van Elise Oskam - WaarBenJij.nu

Everything is on the roll!

Blijf op de hoogte en volg Elise

22 Oktober 2013 | Kenia, Kisumu

Dag lieftallige Nederlandse schatjes!

Het is alweer bijna 3 weken geleden dat ik vertrokken ben naar het zonnige zuiden. Voor mijn gevoel gaat het onwijs hard, maar van betrouwbare bronnen heb ik gehoord dat als je in Nederland zit het niet zo snel gaat.
De verhalen worden steeds globaler merk ik, ik schrijf niet meer per dag maar per gebeurtenis.

Afgelopen vrijdag hebben we onze eerste teacher meeting gehad tussen de klassen van Jamilo en Wandiege. Het was onwijs leuk om te zien dat de leerkrachten met elkaar in gesprek gingen, het duurde wel even, ze waren in het begin en beetje verlegen, maar uiteindelijk waren ze lekker aan het kletsen. Ze willen graag van elkaar leren hoe ze kinderen anders kunnen lesgeven en de leerkrachten van Wandiege (de school waar geslagen werd) willen andere manieren leren om kinderen te disciplineren. Dus dat was onwijs tof!
Ook hebben we ze stroopwafels gevoerd, sommige vonden het heel lekker en andere vonden het niet zo geweldig, maar ze vonden het leuk dat we het meegenomen hadden. De volgende meeting zal plaats vinden op 31 oktober.

Ook is de eerste bijeenkomst van de girls youth group zaterdag begonnen. 30 meiden van verschillende scholen zijn aan komen draven om mee te doen met onze group. We hebben de eerste bijeenkomst elkaar beter leren kennen door een binnen-buiten-cirkel met de meiden te doen. Daarna hebben we meer spelletjes gespeeld en gevraagd wat ze in volgende bijeenkomsten wilden doen. De meiden die er waren hebben onwijs gelachen en het was leuk om te zien dat ze plezier hadden.

Zondag hadden we een lekkere luie dag en zijn we aan het zwembad gaan liggen! In een heeeeeeel relaxed resort wat Kibokobay heet. Dat was wel onwijs lekker zeg, mooi uitzicht vanuit het zwembad, het resort ligt aan Lake Victoria en je had mooi uitzicht over de bergen, WAUWIE!

Maandag hadden we half regel, half luier dag, dingen doorgesproken en daarna naar de Masaai Markt geweest. Wat hebben ze daar onwijs gave spulletjes!! Al heel wat souvenirs voor dees en geen gezien, ghehehehe. Mooie kommetjes met allerlei kleuren en dieren in het midden, Masaai beelden, sieraden, sjaals, tassen, de hele reut! Ik geloof dat ik wel een extra koffer mag kopen als ik ga bedenken wat ik allemaal wel niet wil kopen.

Vandaag hebben we boeken gekocht voor de Jamilo om de boekenkasten van My Book Buddy van boeken te voorzien. De kasten zijn inmiddels ook bijna klaar, dus dat is erg fijn en gaat onwijs snel! We hebben toch al best veel voor elkaar binnen 3 weken, begonnen met de samenwerking tussen Jamilo en Wandiege, begonnen met de girls youth group, my book buddy wordt vrijdag geïntroduceerd en we gaan verder met de verbeteringen binnen de Jamilo. We zijn erg trots op ons zelf ☺Cause everything is on the roll!

Ook hebben Marte en ik een custom made dress laten maken door de man die onze tasjes voor my book buddy heeft gemaakt.. Die waren een beetje om te huilen… Ook al had hij al onze maten opgenomen, er klopte nog geen hout van, ik heb de jurk 2x mee terug gekregen en vanavond komt hij dus voor de derde keer langs!

Toen we de jurken gingen laten maken, gingen we eerst op pad met deze lieftallige man, hij wilde jurken voor ons maken van Masaai materiaal.. Waardoor we eruit zouden zien als wandelende picknick kleden, dus dat idee hebben we vriendelijk over boord gegooid. Daarna hebben we effen stoffen gevonden, Marte zwart en ik rood, hoewel we voelden dat het materiaal erg stroef was hebben we die toch maar meegenomen. Daarna de modelletjes uitkiezen, ik een simpele jurk met een ‘one shoulder’ en Mart een jurk met een V-hals waarbij je een knoop in je nek moet leggen. Het werd afwachten…
Toen kwam hij vrijdag met het resultaat….. we zagen eruit als wandelende hobbezakken.. het was echt geen gezicht. We hebben de jurken mee terug gegeven met enige aanpassingen, de jurk moest strakker, korter en moest hij de mauw eraf halen.
Gister kwam hij weer terug met het aangepaste resultaat. Die van Marte heeft hij alleen wat korter gemaakt en bij mij heeft hij de mouw eraf gehaald en er een band van gemaakt, helaas hij hij ook een band aan de andere kant erbij gezet, dus is het geen ‘one shoulder’ meer… En t aller leukste was dat hij de banden er gedraaid op gezet heeft.. dus dat was lachen gieren brullen! Want de jurk kon weer terug! Verder heeft hij hem wel korter een strakker gemaakt dus dat is fijn. Vandaag komt hij weer langs, dus hopelijk is het hierna klaar met het terug sturen en anders hou ik hem wel gewoon.

Morgen gaan we een school bezoeken met gehandicapten kinderen, ben heel benieuwd hoe dat er hier aan toe gaat.

Over precies 3 weken komt ook mijn lieftallige moeder met een vriendin langs! Sta te popelen om te laten zien hoe het allemaal is en wat we allemaal gedaan hebben!!

Oeh! En zondag gaan we naar een National Park, de Masaai Mara, het beste park van de wereld (naar wat ik gehoord heb!). Heel spannend om op een 3-daagse safari te gaan en wilde dieren te spotten.

Nou dit verhaal was een stukkie korter dan de vorige, dus wat beter leesbaar voor de trouwe lezers ☺
Heel veel dikke kusjes vanuit Kenia!!

• 22 Oktober 2013 - 18:37

Rolinka:

Hoi Elise

wat ontzettend leuk om te lezen hoe het met je gaat.

jullie doen heel goed en bijzonder werk, ik vergelijk het met wat we in Zambia en Malawi hebben gezien en dit is een super goed vervolg op wij hebben gezien.
    Eigenlijk zou elke PABO student een poosje naar Afrika moeten en helpen bij het onderwijssysteem daar en de integratie zoals jullie doen.

Ben heeeel erg trots op je.
    geniet van de leuke uitstapjes en je nieuwe jurk, blijf denken"dit is Afrika""

Leuk dat je moeder komt en dat je haar jou deel van je leven daar kan laten zien,
    ze ziet er erg naar uit.

heeeeeel veel liefs en groetjes,
    dikke knuffel, rolinka