Er is gewoon een maand voorbij gevlogen!! - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van Elise Oskam - WaarBenJij.nu Er is gewoon een maand voorbij gevlogen!! - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van Elise Oskam - WaarBenJij.nu

Er is gewoon een maand voorbij gevlogen!!

Blijf op de hoogte en volg Elise

03 November 2013 | Kenia, Kisumu

Aan alle lieve mzungu's!!
Alweer weg voor een maand!! Het gaat echt ONWIJS hard! Aan de ene kant heb ik het gevoel dat ik hier toch wel even zit, maar aan de andere kant heb ik het gevoel dat ik er nog maar net zit.

In mijn vorige blog bericht heb ik jullie verteld dat ik een gehandicapten school ging bezoeken. En naar de Masai Mara zou gaan, prepare yourself, cause here come the stories!

Gehandicapten school
De gehandicapten school was iets wat al onze ogen een beetje geopend heeft. Hoe oneerlijk het leven kan zijn, jij komt daar als blanke de school bezoeken terwijl de kinderen daar op de compound van de school ‘wonen’ en sommige daar door hun ouders gedropt zijn zodat die er mooi vanaf zijn.
De kinderen leven in een soort gebouw waar ze met ongeveer 25 kinderen slapen. Ze waren onwijs lief en je zag dat ze het heel leuk vonden dat we er waren. Wij vonden het ook heel leuk om er te zijn, maar achteraf kreeg iedereen wel een beetje een klap in het gezicht omdat het toen pas bij iedereen doordrong wat we nou eigenlijk gezien hebben en ervaren hebben. We hopen nog een keer terug te gaan om met de kinderen te praten, spelen en te helpen. Maar wat een ervaring! Daar ga ik mijn mama ook mee naar toe nemen.

Youth group afgelopen week en vandaag
Afgelopen zaterdag was de tweede bijeenkomst van de girls youth group, deze keer waren er ook weer een stuk of 25 meiden die klaar stonden om met ons mee te doen. We hebben een estafette gedaan, dat was echt onwijs lachen!! Ze moesten een kruiwagen doen, dus 1 meisje op haar handen en voeten en dan een ander meisje wat de voeten beet pakte en hop hop daar gingen ze. Lachen gieren brullen dat ’t was! Ook het paardje rijden op elkaars rug was natuurlijk erg leuk. Maar het mooiste gedeelte was toen Vera en Kirstine het parcour even gingen voordoen. Dit leidde tot hysterische lachbuien. Na de estafette werden de meiden in twee groepen gedeeld, Vera en Kirstine hebben een praat rondje gedaan waarin meiden hun vragen op konden schrijven, deze werden in een tas gedaan en werden anoniem beantwoord. Hier kwamen soms heftige vragen naar voren, meiden die vertellen dat ze soms 2 dagen niet eten vanwege het geld en of wij hun school konden betalen. Of andere die zeggen dat ze van hun ouders voor geld moesten vragen. Dat is toch wel heel naar om te horen/lezen ..

Marte en ik hebben ze ‘the cupsong’ aangeleerd, meeste van jullie kennen die wel, anders moet je hem even opzoeken op YouTube! Was heel leuk, sommige zijn echt van die talentjes die dat gehannes met de beker heel snel onder de knie hebben. Maar natuurlijk zijn er ook een aantal van die stuntelaars die het niet zo snel door hebben, maar het was verder gewoon heel erg leuk!!

Vandaag heb ik met die meiden gedanst en dat was onwijs leuk! Sommige waren heel verlegen en andere danste alsof hun leven er vanaf hing. Ik had een dans gemaakt op ‘Run the World (Girls)’ van Beyonce, dus dat paste natuurlijk heeeelemaal bij hun. Ze hebben gelachen omdat ik natuurlijk van die ‘fantastische’ moves heb en zij mij wat dingen gingen leren. Lachen gieren brullen! Kirstine heeft met ze gevoetbald, we hadden van wc rollen en plastic bekertjes een bril gemaakt die ze op moesten doen. Voor wat ik er van gezien heb, hebben de meiden hieraan ook heel erg veel plezier gehad!
Marte en Vera hebben ‘girl talk’ gedaan en hieruit hebben zij veel informatie van die meiden verworven. Een groot deel heeft een vriendje, ze zijn bijna allemaal een dierbare kwijt geraakt, eer zijn dierbare die HIV/aids positief zijn, ga zo verder. Dat is heel naar om te horen en dan zie je maar hoe vaak iets binnen zo’n kleine groep voorkomt.

Masai Mara
Vorig weekend zijn we voor 3 dagen naar de Masai Mara geweest, het bekendste national parc van heel Afrika. Wat was dat onwijs gaaf!! We moesten er wel mega vroeg uit!! HALF 6!! We moesten ook ongeveer 9 uur in de auto zitten.. Dus dat was wel even kreunen en steunen, maarja, wie wat wil, moet er iets voor over hebben!
We scheurden over de meest hobbelige weg en werden ongeveer door de auto heen geslingerd. Het is maar goed dat ik met Tim naar de Efteling geweest ben voordat ik weg ging.. anders had ik daar niks meer aan gevonden na het temmen van die achtbaan-hobbel-bobbel-weg. Onze tourguide reed op deze weg ook aardig door, op een gegeven moment heb ik letterlijk m’n hoofd uit het raam gehangen als een hond en lekker de wind door m’n haren laten gaan. Mijn tong bleef overigens gewoon binnenboord ☺.
Toen we aankwamen bij het National Parc ging er echt een wereld voor je open. Alsof je letterlijk in de LionKing stond! Het dak van de auto ging omhoog zodat je in de auto kon staan en alles goed kon bekijken. Zebra’s die voor de auto langs lopen, leeuwen op 3 meter afstand (die zagen we de tweede dag)! Wat een ervaring!
Op de eerste dag hebben we ook nog gnoe’s, verschillende soorten antilopen, impala’s, olifanten, giraffen, buffels, hyena’s, stokstaartjes, wrattenzwijnen, aka Timon en Pumba, en apen gezien.
Het huis waar we in verbleven was onwijs tof! 5 kamers, dus ieder een eigen kamer met een lekker twee persoon bed!! Ooooohh wat was dat fijn! En ’s avonds kregen we nog een lekkere kruik in bed! Heel raar dat je in Kisumu bijna niet kan slapen van de warmte en dat je daar een kruik in bed krijgt!
Ons eten werd klaar gemaakt door Masai, we hebben ksumo wiki (soort spinazie, aardappelen en spaghetti gegeten.
Wat minder leuk was aan deze dag was dat ik hoorde dat Skip is ingeslapen.. Baal onwijs dat ik er niet ben en dat ik hem niet echt fatsoenlijk gedag gezegd heb... Rust zacht lieve Skip!

Volgende ochtend weer vroeg eruit, om 6.30 uur, MAAR! Als ontbijt…… PANNEKOEKEN! Ik geloof dat we er die ochtend allemaal een stuk of 3 tot 4 gegeten hebben. Ook was er bonen in tomatensaus en worstjes.. maar ik heb alleen een worstje geprobeerd. Bonen in de ochtend gaat toch wel iets te ver..
Die dag weer zo’n 9 uur in de auto gezeten om dieren te spotten. Die dag leeuwen, een cheeta en een soort vos als toevoeging aan de lijst gezien.
En wat nog het aller ergste was.. ik ben in slaap gevallen tijdens de safari.. en na zo’n hele dag in de auto was het bijna niet eens meer spannend om een zebra of een olifant op 2 meter afstand te hebben.. ik dacht bij mezelf FOEI ELISE!!! WANNEER BEN JE NOU OP SAFARI, TUSSEN DE WILDE DIEREN??!! Maar ik was gelukkig niet de enige die er een beetje last van had.
Nadat we terug waren zijn we naar Masai village geweest, aan de ene kant heel leuk om te zien hoe die mensen leven, aan de andere kant €13 betaalt om het dorp in te mogen om mannen te zien springen, een schapenstal te zien en de binnenkant van een huis.. dat was een beetje te veel geld.. maarjaaaaaa zolang het naar de gemeenschap gaat vind ik het best.
Daarna is er weer lekker voor ons gekookt.. ik weet niet meer wat.. maar t zal ongetwijfeld gesmaakt hebben!!!
De laatste dag weer vroeg uit bed en lang in de auto! Niet meer hele interessante dingen als toevoeging aan de dierenlijst gezien. We waren op zoek naar luipaarden en neushoorns, maar die hebben we helaas niet gevonden ☹. Het laatste stuk lekker met mijn koptelefoon op in de auto gestaan en genoten van de omgeving en de dieren. Op de terug weg naar huis weer lekker met m’n hoofd uit het raam gehangen en lekker geslapen. En daarna waren we lekker weer terug in The Duke of Breeze, kapot moe!

Ik heb een filmpje gemaakt van onze reis.. maar het is me nog niet gelukt om het ergen te uploaden.... Dus daar moet ik nog even naar kijken!

Tweede teacher meeting
Afgelopen donderdag de tweede teacher meeting gehad met de leerkrachten van Jamilo en Wandiege. Vorige bijeenkomst hadden we ze een evaluatieformulier gegeven en daarin gevraagd wat ze miste, ze hadden allemaal opgeschreven ‘seating allowence’ en dat ze wel op een tour wilden. Wij dachten dat ‘seating allowence’ betekende dat ze vaste plekken wilde hebben ofso.. Nou.. dat was het dus niet!!! We vroegen het en ze bedoelde daarmee dat ze geld wilden hebben omdat ze bij onze meeting aanwezig waren.. terwijl wij heel braaf drinken en koekjes voor ze meegenomen hadden en de meeting maar een uur duurt! Gelukkig.. nog meer mensen die om geld vragen..
De tour die ze wilden doen was ook een interessante! Ze wilden namelijk wel op een tour naar Nederland.. om te zien hoe het onderwijs daar is! Nou daar stonden we mooi met onze bek vol tanden..
En als klap op de vuurpijl vroegen ze of we hun leerlingen niet mee konden nemen op een uitje naar Lake Victoria.. Sta je dan.. weer met je mond vol tanden.. dus dat gedeelte was een beetje jammer.. Verder hebben Marte en ik verteld over het onderwijs in Nederland en dat vonden ze erg interessant. Alleen aan het einde was de stemming bij mij een beetje doodgeslagen omdat er op van alles gerekend werd wat wij helemaal niet waar kunnen maken. Volgende keer beter..

Hotel in Zanzibar geboekt + vliegticket zanzibar- nairobi
Ooooohh!! Het oud en nieuw vieren op Zanzibar verhaal wordt werkelijkheid!! We hebben het hotel geboekt en een vliegticket van Zanzibar naar Nairobi. Van 29 december tot 8 januari zitten wij in het paradijs!!

Bezoek secondaire boardingschool.
Vrijdag zijn we op bezoek geweest bij een secondaire boardingschool waar 3 meiden zitten die door YSDAK (organisatie van Lilian en Omollo, onze contact personen hier in Kenia) gesponsord worden. We hebben lang moeten reizen, ongeveer 1,5 uur in de tuctuc.. toen we daar waren hebben we even met die meiden zitten kletsen, gut wat was dat aan de ene kant een goede ervaring.. maar aan de andere kant onwijs droevig. Alle 3 waren ze 1 of allebei hun ouders verloren en meerdere broers en zussen zijn ze kwijt geraakt. Afschuwelijk!! Ze waardeerden het wel heel erg dat we gekomen waren en wij waardeerde dat ze hun verhaal met ons gedeeld hebben.
Nadat we met hun gekletst hadden zijn we naar form 3 gegaan (klas 3) waar we met de klas gepraat hebben. We zeiden dat als ze vragen hadden, ze die op mochten schrijven en dan zouden wij die beantwoorden. Wij hadden vragen van 3 a 4 regels verwacht.. maar sommige leverden hele boekdelen in!!! En vaak stond er niet eens een vraag in, maar een beschrijving van hun verleden. Die meiden hadden niet altijd wat te vragen, maar wilden gewoon hun verhaal kwijt. Heel veel hebben ouders of andere dierbaren verloren, ouders met HIV/aids, problemen op school, geen schoolgeld kunnen betalen na dit jaar, ga zo verder.. Hele heftige verhalen zaten er tussen. Geprobeerd er zo veel mogelijk te beantwoorden.

Na het bezoek.. oohjee ik word gekielhaald 12 december als m’n moeder hier is maar ik ga het toch zeggen!! Ipv dat ik in de tuctuc terug ging.. ben ik bij Bob achterop de motor terug gegaan!!! Gingen we dan, scheurend over het asfalt, mensen die hun nek verdraaiden, omdat een mzungu achterop een motor toch wel heel gek is!! Wel een beetje eng.. MAAR OOK WEL HEEL GAAF!!!

Nou lieftallige trouwe lezers, dit was mijn verhaal na precies een maand! Gelukkig nog steeds niet echt last gehad van heimwee! Niets ten nadelen van jullie..! Maar het is allemaal zo druk enzo dat ik niet eens tijd heb om erover na te denken!!

OVER 10 DAGEN KOMT MIJN MAMAAAAAAAA!

Dikke kusjes en knuffels uit Kenia voor al mijn mzungu’s!!!

  • 03 November 2013 - 22:52

    Rolinka:

    Hey lieve Elise,

    ik geniet elke keer weer van je verhalen en je ervaringen.
    jammer he dat ze vaak om geld vragen, ze denken echt dat wij heel erg rijk zijn.

    Super dat je die safari hebt kunnen doen, zoiets vergeet je niet snel.
    kan me voorstellen dat je hoofd soms helemaal vol indrukken zit.

    je moeder ziet er ook heel erg naar uit om naar je toe te komen!!!,
    geniet lekker van die tijd.

    heel dikke knuffel uit Nederland
    rolinka

  • 06 November 2013 - 11:20

    ERNA:

    Hi Elise was weer een super leuk verhaal je maakt wat mee daar aan de andere kant van de planeet nog een paar nachtjes slapen en je moeder is bij jouw lekker genieten van die periode
    knuffel Erna

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Elise

Actief sinds 25 Sept. 2013
Verslag gelezen: 310
Totaal aantal bezoekers 5869

Voorgaande reizen:

02 Oktober 2013 - 10 Januari 2014

Mijn eerste reis, Kenia!

Landen bezocht: